
Ondanks economische tegenwind bleef de luxeautosector veerkrachtig en boekte vorig jaar in 2022 uitzonderlijke financiële resultaten. Veel merken slaagden erin hun persoonlijke records te verbeteren en een recordaantal auto’s af te leveren aan eigenaars over de hele wereld. Met name merken als Rolls-Royce, Bugatti, Lamborghini en Porsche waren toonaangevend op het gebied van verkoop.
Rolls-Royce

Voor autofabrikant Goodwood vestigde het in 2022 een nieuw verkooprecord en leverde het in totaal 6.021 auto’s af. Dit aantal is het hoogste dat Rolls-Royce ooit heeft bereikt in zijn 118-jarige geschiedenis over een periode van 12 maanden. Het bedrijf zag groei in de meeste van zijn belangrijkste markten, zoals het Midden-Oosten, Azië-Pacific, de VS en Europa. In het bijzonder deelde Rolls-Royce dat de markt in Azië-Pacific zijn sterkste jaar tot nu toe heeft bereikt. Tegelijkertijd zagen regio’s in Australazië en Zuidoost-Azië de groei gestimuleerd door een steeds jonger klantenbestand.
Bovendien bereikten de Bespoke-opdrachten, als een echt luxehuis, ook recordniveaus met een orderboek tot ver in 2023. De allereerste elektrische auto, Spectre, kreeg ook een overweldigende vraag. Torsten Müller-Ötvös, CEO van het luxemerk, deelde mee: “De orderintake voor de Spectre is op dit moment veel beter dan we hadden verwacht.” En als de trend doorzet, zal het bedrijf waarschijnlijk zijn plannen moeten aanpassen om aan deze vraag te voldoen. Over het algemeen is het een goed probleem om te hebben en laat het zien dat Rolls-Royce nog steeds een begerenswaardig automerk is binnen de luxesector.
Bugatti

Bij Bugatti was 2022 een recordjaar voor het Franse luxemerk. Het bedrijf deelde mee dat “niet minder dan 80 nieuwe Bugatti hypersportwagens over de hele wereld een thuis hebben gevonden.” Bugatti, een favoriet onder serieuze autoliefhebbers, vertegenwoordigt het toppunt van vakmanschap en toewijding aan de kunst van het automaken. Van de 80 hypercars die in 2022 zijn gebouwd, zijn opmerkelijke modellen geleverd aan tevreden klanten, zoals de 400e Chiron-model, de laatste negen Chiron Super Sport 300+, alle 10 van de Centodieci en de laatste Chiron en Chiron Sports voor Europa. Bestellingen voor de Chiron, Bolide en de nieuw uitgebrachte W16 Mistral zijn allemaal geboekt.
Om te voldoen aan de vraag naar maatwerk bij Bugatti, lanceerde het merk het Bugatti “Sur Mesure”-programma, waarbij individuen de auto aanpassen aan hun eigen specificaties. Dit heeft spectaculaire resultaten opgeleverd, zoals het lakwerk “Vagues de Lemière”, dat de manier nabootst waarop licht weerkaatst op de gebogen panelen van Chiron Super.

Terugkijkend op Bugatti’s uitzonderlijke jaar in 2022, zei Christophe Piochon, President van Bugatti Automobiles: “Zoals alle eersteklas internationale luxemerken die strijden op het allerhoogste niveau van design en uitmuntende prestaties, kwam Bugatti in 2022 verschillende uitdagingen tegen. dat is ongeëvenaard in termen van talent, passie en toewijding, Bugatti is opnieuw zulke uitdagingen het hoofd gegaan, door spannende kansen te creëren en te realiseren.”
Lamborghini

Bij Lamborghini leverde de Italiaanse autofabrikant in 2022 meer dan 9.000 auto’s aan klanten, een stijging van 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en zet zijn indrukwekkende groei voort. Net als Bugatti en Rolls-Royce zag ook Lamborghini zijn beste verkoopcijfers ooit. De levering van de Urus Super SUV groeide met 7 procent, de Huracán met 20 procent en de Aventador zag 753 geleverde exemplaren. Verder markeerde 2022 ook de lancering van de Huracán Tecnica, Huracán Sterrato, Ururs Performante en Urus S.
Het bedrijf verwacht een verdere versnelling in 2023 wanneer de eerste hybride auto’s worden geproduceerd en Lamborghini de tweede fase van het Direzione Cor Tauri-programma ingaat, waarin ongeveer 1,8 miljard euro wordt geïnvesteerd over vijf jaar.

Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini, merkte op: “Onze trend van groei en ontwikkeling zet door, en dit toont aan dat we de goede richting uitgaan en dat onze keuzes goed zijn. Dit is het product van goed gedefinieerde collectieve beoordelingen die consistente en concrete resultaten kunnen opleveren. We hebben een buitengewone orderintake zorgvuldig en nauwgezet kunnen beheren, waarbij we een duidelijke strategie hebben gevolgd met als hoofddoel een gecontroleerde groei te handhaven om de exclusiviteit van ons merk te beschermen. 2023 wordt een jaar van uitdagingen en veranderingen die we willen aangaan door onszelf altijd verder te duwen. We hebben nu de mogelijkheid om ons te concentreren op onze volgende doelen, mede dankzij een wachtlijst van 18 maanden, waardoor we met vertrouwen naar de toekomst en de komende doelen kunnen kijken.”
Porsche

In het fiscale jaar 2022 zag de Duitse autofabrikant Porsche een lichte toename van de leveringen van zijn voertuigen met 3 procent tot een totaal van 309.884. Verder uitsplitsen naar de belangrijkste markten: Europa had een omzetstijging van 7 procent; Noord-Amerika evenaarde het niveau van vorig jaar; China daalde met ongeveer 2 procent als gevolg van de gevolgen van de Covid-pandemie; de overzeese en opkomende markten registreerden een stijging van 14 procent.
Van het productassortiment dat Porsche aanbiedt, waren de SUV’s het populairst. Op de eerste plaats staat Porsche Cayenne, gevolgd door de Macan, Porsche 911 en de Panamera. De Taycan is het meest bestelde voertuig van Porsche.
Meer sprekend over de prestaties van Porsche, zei Detlev von Platen, lid van de Raad van Bestuur voor Verkoop en Marketing: “De vele uitdagingen veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, onderbroken toeleveringsketens en de aanhoudende halfgeleidercrisis hebben het afgelopen jaar gevormd en stellen ons op de proef. ”
“Dus ik ben des te trotser op het hele Porsche-team. In deze moeilijke omgeving zijn we erin geslaagd om de droom waar te maken om een Porsche te bezitten voor meer klanten dan ooit tevoren.”
Luxe auto’s gaan sterker dan ooit in 2023
De resultaten van deze automerken laten zien dat ondanks een dreigende recessie de vraag naar luxe producten nog steeds groot is. In een artikel van CNA-luxe, Lars Nielsen, Managing Director van BMW Group wordt geciteerd: “Hoewel de auto-industrie niet immuun is voor economische cycli, is het luxe segment nogal veerkrachtig wanneer de markt wat turbulentie ervaart. Het doel is om de vaart erin te houden als de tijden uitdagend zijn en weer op volle kracht terug te komen zodra de situatie weer gunstiger wordt.”
Dit is treffend te zien bij de verschillende merken, aangezien veel van hun orderboeken goed beveiligd zijn tot 2023. In navolging van de groeiende vraag naar elektrische voertuigen zal dit de verkoop verder stimuleren naarmate nieuwe modellen worden onthuld en de deadline van 2030 steeds dichterbij komt.
Klik hier voor meer informatie over auto’s.